2011-06-16

Förra våren växte det upp en planta i mitt lilla stenröse vid vattenfallet.

Under förra sommaren blev plantan bara större och större men inga blommor på. Det såg ut som en jordgubbsplanta. Under hösten bildar utlöpare i dagligt tal revor som kan slå rot. Under våren 2011 så kunde jag se att det började komma blommor och det började likna mer och mer smultron.



Idag så smakade jag på några mogna smultron de var jätte goda. Jag som trodde det var ogräs he he.


Skogssmultron växer naturligt över hela norra halvklotet.


Men det gäller att hålla efter de små plantorna annars växer det igen vid min lilla solhörna.
Säkerligen har det varit en liten fågel som tappat ett litet frö bland stenarna när den skulle dricka lite vatten där.
Det är så när man odlar smultron, brukar man därför fröså dem eller förökar dem genom att delar på plantorna.


Det började med en liten planta som jag var nära ta bort.
På bilden sitter Svante och Ebba sommaren 2010-06-21.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar