2011-04-11

Imorgon den 12 April var det 50 år sedan Jurij Gagarin blev första människan i rymden.

Jurij Gagarin blev nog Sovjetunionens störste PR-man.
En hjälte som alla beundrade.
Tänk det har gått 50 år sedan Gagarin sköts upp i rymden. Det tog bara en timme och 48 minuter för farkosten Vostock 1 att färdas ett varv runt jorden.
Det var lite bråttom att hinna före USA som också skulle skicka upp sin förste astronaut.


Det var 20 utvalda och till slut föll lotten på Jurij Gagarin berodde i hög grad på hans starka fysik och stabila psyke, hans goda tekniska kunskaper. Men som alla stora män här på jorden så har de varit små och det var även Juri Gagarin han var liten och kort endast 157 centimeter lång. Eftersom kapseln var trång så passade han in perfekt. ( då hade jag nog inte passat in med mina 162,5 centimeter he he, jag som är så jäkla liten ha ha ).
Jurij Gagarin vid 27 års ålder fick en massa gator och Torg uppkallade efter sig. Han blev världsberömd över en natt.
Det blev aldrig mer än en rymdresa för Gagarin eftersom Sovjetiska ledarna ansåg det för riskabelt att släppa upp landets störste hjälte en gång till.
Jurij Gagarin omkom i en flygolycka den 27 mars 1968 bara 34 år gammal.
Själv hade jag ett stort intresse för rymdskepp och flygplan.



Att teckna tyckte jag var roligt även då på mitten av 1950 talet. J 32 B Lansen flög första gången 3 november 1952. Var i aktiv tjänst 1956-1978.




Det blev några olika flygplan som jag tecknade. J 35 Draken gjorde sin första flygning 25 oktober 1955. Var i aktiv tjänst 1960-1999.




Lockheed F 104 flög första gången i mars 1954.
Det här med rymd och flyg blev mitt stora intresse i början av 1950-talet. Rymd intresset kom när uppskjutningen av Sputnik den 4 oktober 1957. Den höll i 92 dagar innan den brändes upp i atmosfären 4 januari 1958.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar