2011-07-15

Igår somnade Agda Nilsson lugnt och stilla in i en ålder av 101 år.

Torbjörn Nilsson ringde mig igår och berättade att Farmor Agda somnade in klockan 20.40. 2011-07-14 på prinsessan Victorias födelsedag.



Bilden tagen på hennes 100 årsdag som hon firade på sitt älskade Hallö.


Sonen Sterner och Agda som sitter i sin TV stol.


Gustavsson och jag hjälper Agda upp för backen till huset på Hallö. 100 Årsdagen firades i alla fall på Hallö tillsammans med släkt, vänner och öbor. Agda var då äldst i Karlshamns skärgård och i Mörrums församling.


Barnbarnet Ebba kramar sin Gammelfarmor Agda på 100 årsdagen.


Klart lille Svante grattade sin Gammelfarmor.
Agda kom till Hallö 1926 som 16 åring där hon skulle hjälpa sin mor.
Agda gifte sig med Svante och fick sonen Sterner. Agda och Svante levde bofast på Hallö tills 1957, då de som sista familj flyttade till Karlshamn när skärgården avfolkades.
Agda var en känd bingospelare hos Högadals IS, det var inte många gånger hon missade en bingo kväll.
Brukade även åka med mig till Mörrum Hockeys måndagsbingo på sommar månaderna. Eftersom jag satt där som bingoutropare och det var storbingo där och jackpotten kunde vara 16-17 tusen kronor.
Svante dog 1981, men Agda har fortsatt att återkomma till sitt kära Hallö med sonen Sterner och hans familj. Tyvärr gick Sterners fru Ingrid ( min storasyster) bort 1989 bara 53 år i cancer men Agdas barnbarn Patrik, Joakim och Torbjörn har varit flitiga besökare på Hallö.


Tillsammans med pappa Sterner har det hänt mycket på Hallö.
Nu finns det vatten och avlopp inkopplat för en månad sedan.


2008 kom hon till Ekegårdens äldreboende.
En sak är jag säker på det finns ingen som kunde steka så goda sill och göra så god sursöt sås som Agda. Sedan hade Agda ett otroligt minne.
Vila i frid Agda.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar