2014-04-15

Idag är det 12 år sedan min storebror klämdes till döds på Carlshamns Mejeri.

Det är nu 12 år sedan Bengt-Göran klämdes till döds på Carlshamns Mejeri.
Jag hörde på nyheterna att det hänt en dödsolycka på Oljefabriken. När jag kom till hockey kansliet så frågade Hans Jacobsson mig om jag kände någon som jobbade på Oljefabrikens verkstad. Varpå jag svarade nej men min bror jobbar på Carlshamn Mejeri verkstad. På den tiden var Lasse Lindgren tränare i Mörrum Hockey. Efter en stund ringer telefon och Lasse ropar på mig. Då var det vår styrelseledamot Robert Sörensen som ville tala med mig. Det första Robert säger var jag får beklaga sorgen. Eftersom jag inte visste att det var min bror som omkommit så ville jag inte tro detta att det var Min bror för det borde jag fått reda på.
Detta var svårt att förstå att det var min bror Bengt-Göran.



Det finns fortfarande så många minen som dyker upp eftersom Bengt-Göran och jag höll på med brottningen i Karlshamns Brottarklubb.


Vi var ett härligt gäng grabbar som tävlade och tränade tillsammans på 1950-1960 talet.


På bilden är nog Bengt-Göran 19 år och jag 15 år.
Bengt-Göran var jätte duktig brottare han vann Götalands mästerskapen och BS-SM det året fick han KA-Pokalen som bäste idrottare.
Själv blev mitt bästa idrottsminne femma på JSM i Stockholm 1965 och en fallseger på 6 sekunder mot Inge Pettersson.



Tyvärr så gick det inte bevisa att det var brister i arbetsmiljön som orsakade olyckan.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar