2012-04-10

Före detta Mörrums tränare Lars Nyström avgjorde 1978 Skellefteå enda SM guld.

Ikväll spelar Skellefteå AIK mot Brynäs IF SM-final så i kväll känner jag mig lite kluven. Brynäs IF har alltid varit mitt lag men Skellefteå AIK har varit mitt andra lag, givetvis är Mörrum där mitt största hjärta finns.
Det finns många före detta spelare i Mörrum som håller på Skellefteå AIK i kväll men det finns ganska många som håller på Brynäs. Just nu har vi Pär Djoos Brynäs som tränare.
Själv var jag upp och praktiserade på Skellefteå AIK kansli 1981. Då passade jag på att värvar ner Johan Burman, Håkan Ahlin "Olsson" och Tommy Johansson till Mörrum.
Johan Eriksson och Patrik"Putte" Eriksson som flyttade upp och gick på Skellefteå AIKs hockeyskola.
Säsongen 1995-96 kom Skellefteå AiK matchvinnare Lars Nyström ner och blev tränare i Mörrum det var Johan och Putte som bad mig ringa Lars. Först tackade Lars nej för det var svårt att få tjänstledigt från sitt jobb och hans fru. Men jag lyckades övertala Lars att komma ner till ett vackert Blekinge i början av maj månad. Givetvis tog jag ut Lars och hans familj till Hallö och visade de vackraste ställen i Karlshamn. Jag förstod att Lars och hans fru blev sålda redan på Vettekullavägen för boken och Björken hade precis slagit ut.
Tord Lundström från Brynäs har också varit tränare i Mörrum (1979-80) och därefter Håkan Nygren (1980-83) som också har ett förflutit i Skellefteå AIK.
Så nu blir det att bänka sig framför TVn ikväll för visst är hockey Världen bästa Sport. Mitt tips ikväll Brynäs vinner på Straffar 2-3.

1 kommentar:

  1. Hej Bebben,

    Jag får det till femton spelare från de egna leden på Mörrums lagbild. Stämmer detta?

    /O

    SvaraRadera