2012-08-29

För 35 år sedan fick jag vara med i en TV serie. Samma år startade Radio Blekinge sin lokalradio.

Idag när jag lyssnade på radio Blekinge fick jag höra att lokalradion startade för 35 år sedan idag. Det var ju 1977 då jag var med i Pi Lind TV-serie " En soldat med brutit gevär"
Det var ju Pi Lind som gjorde TV-serien Raskens.

När den unge klasskämpen Valter Sträng kom till det fridfulla Jämhög i Blekinge blev allt som förvandlat, järnvägsstationen bytte namn. Folk rusade dit fast ingen reste bort. Byns unga män på Jämshögs Folkhögsskola blev slätrakade och kortklippta över en kväll - och flickorna långkjolade. Gubbarna lade sej till med plommonstop. Inget var sig likt. Men det är just likt TV. Sånt händer då man drar ut i bygderna för inspelning. Den här gången gällde det jättesatsningen "Soldat med brutet gevär", höstens stora Vilhelm Moberg- serie i TV.
Året var 1977 samma år sändes det första lokalradio programmet i Blekinge.
Tiden går fort det är i år 35 år sedan jag fick vara med om att gå tillbaka i tiden. Jag minns när de skulle klippa av mig allt hår, det var jag inte så pigg på. Då blev jag fasthållen i stolen och allt mitt hår och skägg klipptes bort.
Vi tjänade 99 kr om dagen som statist och det var härliga pengar på den tiden för oss som studerade.
Pilen visar "Den lille Landstormaren på bilden är jag"

Lille Bebben före klippningen, det skulle ju vara långt hår på 70-talet.

Efter klippningen, är det verklige Jag.

Marvin Yxner och Jag.
Marvin hade tidigare varit TV-Pjäserena " ska vi gå hem till mig eller var och en till sitt" och "Porträtt av en flykting."

Marvin Yxner som Valter Sträng och Jag som Landstormare.

Marvin och mannen till vänster "Evert Lindkvist" känner vi igen från den indelte soldaten Rask där han spelade bondsonen Oskar, som jäklades med Rasken hela tiden.

Visst är det härligt att vara Goisare!
Snart derbymatch mot Olofström på lördag den 1 september kl.16.00

2 kommentarer:

  1. Hej!
    Jag försöker få tag i filmen/serien "soldat med brutet gevär", har du den?

    Min far var statist i filmen och jag Hr lerig sen den.

    Tacksam för svar!

    /Linus Karlsson

    Mail: linusfkarlsson@gmail.com

    SvaraRadera
  2. Rättning: Min far var statist i filmen men jag har aldrig sett den.

    SvaraRadera