2013-07-03

Fyra blev tre kvar.

Igår var jag och Tobbe med ett lass brädor till Hallö.


När jag steg ut på bryggan möttes jag som vanligt av vår trogna gräsand med sin små. Tyvärr hade jag inget bröd med mig.

YouTube Video


Sist jag var på Hallö hade hon 4 ungar men idag var det bara 3 kvar. Förmodligen en havstrut som tagit den, havstrut har många namn beroende på var man bor: stortrut, glåptrut, svartbak, storgall, och hagall är några av havstrutens många dialektala namn.
Gräsanden är en stamform till alla ankor. Den är bortskämd genom all fågelmatning och det har gjort att den är så gästvänlig och ta sina ungar upp på bryggan för att få mat.
Gräsanden brukar komma till Hallö i april-maj och bygger sitt bo i vassen, ligger och ruva 27-28 dygn. Lägger 7-11 gulgröna eller blågröna ägg.






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar