2014-01-07

För 50 år sedan 1964 firade Karlshamn 300 år!

Som alla kanske vet så fanns det ett litet fiskeläge som hette Bodekull. När Karl X Gustav sökte en bas för den svenska örlogsflottan blev det lilla fiskeläget Bodekull vid Mieåns utlopp utvalt, för där fanns en naturlig djuphamn för stora båtar. År 1664 fick Bodekull stadsrättigheter och 1666 - till Konungens ära - Karlshamn.
Själv kommer jag ihåg för 50 år sedan när Karlshamn firade 300 år.
Jag tror det var ingenjörstrupperna som byggde en bro över till Kastellet från den lilla hamnpiren som stack ut vid det gamla badhuset. Längst ut på piren eller vågbrytaren som avslutade östra kajen där brukade vi som barn sitta och meta sill.


Man gjorde reklam med en mycket stilig affisch om Karlshamns 300 års jubileum.
Kanske det är några som kommer ihåg denna affisch.


Nu har Karlshamn börjat fira sitt 350 års jubileum som jag hoppas att våra idrottsklubbar får vara med genom att sätta Nr. 350 på en av klubbarnas matchtröjor.


Själv ritade jag några bilder från Karlshamn som jag skulle använda i boken om Riddare Oliver när han kom till Karlshamn.


Tyvärr har min son Bonny jag inte fått den i tryck.
Visst är Karlshamn en vacker stad!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar