2014-01-07

Läste i BLT idag var på jakt efter våren.

Då kan jag berättar att på Julafton så blommade mina Penséer ute i min blomkruka. Det är alltid några frön som slå rot varje år och kommer upp och blommar tidigt på våren. Penséer (Viola xwittrockiana) är en av de vanligaste sommarblommorna i svenska trädgårdar.
Division: fröväxter
Familj: Violväxter
Släkte: Violsläktet Viola
Art: Pensé
Penséer används ofta som en symbol för den fria tanken.
Penséer blir alltid lite mindre än de jag planterade i krukan.


På bilden syns min kruka med små Penséer som börjat blomma innan Julafton. BLT var på jakt efter våren, och den har redan kommit till Hagavägen i Mörrum.



Penséer är en av de första blommorna som vi kan plantera utomhus och som utnämns till månadens blomma för mars.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar