2012-05-10

I morgon 11maj fira vi Mörrums nationaldag, men vi fira även en känd Goisare.

Tänk vad det kan bli lustigt inbland. Mörrum Hockey har fått en tränare i Pär Djoos som fyller år på självaste Mörrums Nationaldag 11 maj. En fest som Mörrums bybor har firat med det berömda notfiske i många år. Laxfisket i Mörrumsån är känt långt bort i tiden 1231 i Valdemar II:s jordebok.
Mörrums hockeys klubbmärke ritade jag om 1995 och givetvis finns det en Lax och en puck i märket. De vita prickarna i Loggan symbolisera laxfjäll.
Jag tror alla goisare blev glada när Mathias Lönqvist förlängde med Pär Djoos ett år till. Och så vet jag att pappa Björn blev också glad, för han sa till mig att Björn trivs väldigt bra i klubben tillsammans med Fredrik Berglind. Det är en så familjär klubb.
Så i morgon hurra vi för Pär Djoos Mora grabben som blev Brynäsare i 11 säsonger. Blev proffs 1990-91 i Detroit Red Wings och 1991-93 New York Rangers. Lugano 1993-94. Frölunda 1994-96. kom tillbaka till Brynäs IF var i Mörrum med Brynäs IF i Östersjöcup . Så lite kände han till Mörrum, jag fick en spelar bild av Pär Djoos då 1997-98. Slutade i Brynäs IF 2003.
Nu är Pär Goisare medan hans son Christian Djoos får föra blodet vidare i Brynäs IF.s A-Lag.2012-13. En grabb som säkert kommer göra väsen av sig i hockeyvärlden.
Visst är det härligt att vara Goisare!
Ps. Glöm inte beställa 2Lax12.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar