2013-03-23

Barnen på Benportsvägen och Bragegatan.

Igår var jag och hälsade på min storasyster Anita och fotade av några bilder från barndomstiden.
Det var på den tiden innan TV.n slagit igenom alltså mitten av 1950-talet. Alla de små husen på Benportsvägen och Bragegatan byggdes då. Vår första lekplats var givetvis uppe i kohagen där vi spelade boll.

Sedan höll vi till mycket på det stora berget vid hörna av Torsgatan och Benportsvägen.

Här åkte vi kälke och Tefat ner för backen. Fast jag tror de flesta åkte på en Masonitskiva på den tiden. (Pressad trämassa).

Hörnan vid Ingemansson var ganska populär där samlades både tjejer och killar.

Jag tog många bilder med min kamera som jag fått av fru Melin.
Jag fick aldrig råd att framkallar bilderna utan min storasyster Anita lånade kameran och framkallade korten, tur var det annars hade jag förlorat korten.

Det blev många bilder på vårt fotbollslag Högadals BK. Det var ju inte så konstigt Högadals IS hade ju blivit väldigt populära när de gick från Div.4 upp i div.2 och några år efter upp i Allsvenskan.
Det kommer man så väl ihåg Stor publik 13 834 på Vägga mot Öster Nils-Arne Nilsson gjorde 1-0 och den lille trollgubben Natan Ingvarsson blev tremålsskytt 2-0, 4-0, 5-0 Sune Jönsson 5-0.
Det roliga var att Nils-Arne Nilsson fanns med på en bild i kameran som syrran tagit i Göteborg. Högadals Juniorlag hade varit där och spelat och min bror Bengt-Göran spelade i Juniorlaget.

Vet inte vems den fina bilen var.

Här är Högadals Juniorlag.

Högadals BK.s A-Lag: fr.Bebben, Kenneth Andersson, Bo Johansson (Kalle på Mulös grabb,
Övre raden: Gjert-Ove, Göran Persson, Jan Appelqvist, Sven-Allan"Lalle"Lindberg,
Bilden är tagen i Kohagen av Karlshamns Allehanda.

B-Laget: nedre från vänster: Tommy Jörgensen, Jan Appelqvist, Krister Nilsson.
Mitt raden: Björn Jörgensen, Mats Johansson (Kalle på Mulös grabb),
Övre raden: Lennart Olsson, Göran Johansson,Tony Johansson ( Kalle på Mulös grabb), sista grabben har jag glömt vad han hette.
Kul om någon kunde komma ihåg vad alla grabbarna heter.
Tack för efternamnet på Göran Johansson. Men vad hette sista grabben?

- Posted using BlogPress from my iPhone

1 kommentar:

  1. Grabben jämte Tonni är Roger Ivarsson. Han bodde på nere på Bragegatan andra huset. Vi var klasskamrater i Högadalsskolan. Hans far var murare.
    // Bosse J

    SvaraRadera