2014-08-06

Kopparödlor finns det tydligen gott om uppe på Björnås.

Alltid lika spännande att rensa i trädgården hos min son i Åstorp.
Tydligen finns det gott om olika små kryp uppe på Bronsåldersvägen i Åstorp.
Idag när jag skulle göra fint vid förrådsboden och stigen in till trädgårdslanden fick jag i handen en Kopparödla. Klart jag blev snopen men släppte ner den försiktig så att jag inte skadade den.
Strax där efter fick jag syn på en till som slingrade längs stigen lite längre bort. Nu fick jag upp min iPhone och började filma. Det här blev intressant hur länge jag skulle kunna följa Kopparödlan, den var på väg att slingrar ut i löven men jag styrde upp Kopparödlan på stigen med handen lite försiktigt. Så nu kunde jag filma den en bra bit på stigen.
Kopparödlan är ett kräldjur, känd för att de är benlösa vilket ger den en ormlik framtoning.
Kopparödla kallas ofta för Kopparorm vilket är felaktigt. Jag även hört namn som ormslå, eller etterslå.
Kopparödlan släpper svansen om de blir stressade, till exempel om de blir fångade av en katt eller fågel. (Jag var lite rädd att Bonnys katt Frodo skulle få syn på Kopparödlan). Svansen knycker kraftigt när den är släppt. Det gör att katten eller fågeln fokuserar på svansen och Kopparödlan kan smita undan och gömma sig.
Svansen växer så småningom ut igen, men då ser den ofta annorlunda ut.

YouTube Video


Kopparödlan lever på sniglar, mask och andra småkryp.
De gömmer sig ofta under stenar.
Hittas lättast genom att vända på stenar och stockar.
Kan bli upp till en halv meter lång.
Kopparödlan har en lång livslängd. Det finns de som levt i fångenskap som blev hela 54 år.
Parning sker i maj-juni och de 6 cm låna ungarna föds under augusti-september.
Kopparödlan föder levande ungar, 6-12 stycken efter ca 2-3 månaders dräktighet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar