2014-08-14

Om några veckor är Jössastugan ett minne blott.

Idag träffade jag Gjert Nilsson som har varit lite hustomte sedan 1965 i Jössastugan.
Den 2 maj 2013 strax efter 12.00 började det brinna i Jössastugan.
Själv cyklade jag förbi vid 12.00 och kände brandrök som jag trodde kom från någon skorsten i närheten. Jag hann inte öppna dörren hemma när det ringde i min mobil- det brinner i stugan på Jössa. Då var jag nästan säker på det var Hockeystugan som brann.
(Ända sedan Hockeystugan byggdes 1980 så förväxlade man den med Jössastugan).
Så idag fick jag en intervju med Gjert Nilsson känd som en hustomte eller vaktmästare fö Jössastugan.



YouTube Video








Gjert Nilsson står framför den norra gaveln av Jössastugan. När man ser den här bilden på Jössastugan kan man knappt tro att det brunnit i Stugan.
När byggdes stugan har jag inte fått fram något årtal. Gert Nilsson hittade i en besöksbok från 1948.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar