2013-10-29

Stormen Simone fällde en av de gamla lindarna vid Mörrums Kyrka.



Idag cyklade jag förbi Mörrums kyrka och såg hur vaktmästarna såga och städa upp efter det nedblåsta trädet. När jag sedan kom ner till Konsum så blev det diskussion om vad det var för träd som blåst ned vid kyrkan. Några påstod det var en Ek medan jag var säker på det var en Lind ( Som i början på Lindberg).

Så jag cyklade tillbaka för att fråga vaktmästaren var det var för träslag.

Då möter Håkan Windahl som har gjort Mörrum Hockey nya kamp låt: Goiset det är laget.
Den är jäkligt bra, Håkan är King of Mörrum!

Håkan jobbar vaktmästare och han sa det här är en lind. Då hade jag rätt att det var en Lind.
Troligen är det en parklind, lindar kan bli upp till 25 meters höjd och uppnå en ålder av 800-1000 år.
Veden är mjuk och lämpar sig mycket bra för sniderier.
Den tål att klippas och skäras nästan hur som helst. Lindblommornas doft sprids på långt avstånd.
Sveriges äldsta levande parklindar är Kristinas lind i Svarsjö slottspark i Ekerö Kommun. Planterades av Gustav II Adolf upp och ned 1618, en planterade Gustav II Adolf som ett vårdträd vid dottern Kristinas födelse den 8 december 1626. Den tredje var till ett minne av hans mor som avled 1625. Både modern och dottern hette Kristina varför linden kallas "Drottning Kristinas lind".
Hur gamla Mörrums kyrkas lindar är vet jag inte, men dom är nog rätt gamla. Den nuvarande kyrkan i Mörrum var inte bygdens första kyrka. Om den första kyrkan vet man inte så mycket om troligtvis en kyrka av trä på 1000-talet och på 1200-talet uppfördes en gråstenskyrka . Under 1700- och 1800-talet har kyrkan blivit tillbyggd och ombyggd har även fått ett kyrktorn. Denna kyrka är Mörrums nuvarande kyrka invigdes 1847.
Om lindarna planterades 1847 så skulle de vara 166 år gamla men de kan också vara över 300 år gamla, vem vet?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar