2010-05-26

Här kan man snacka om fiske.

Hittade en gammal bild på Hallö. Sterners Far Svante Nilsson har verkigen haft fiskelycka. På väg hem till Vägga med båten full av torsk.





Därimot har hans son Sterner Nilsson inte haft någon fiskelycka tomt i båten.





Jag brukar vara med min svåger Sterner åka ut och fiska ibland.
Det är så friskt att komma ut på havet och andas in havsluften.
Jag kan förstå att han vill bo på Hallö (Paradiset) en liten ö i Karlshamnskärgården. Han har som barn gått på Hallö skola och den finns fortfarande kvar i privat ägo men en skolsal finns i bevarat skick.
I





Helt oduglig är han inte på att fiska, Sterner är en mästare på att filéar torsk och Lax.





Någon gång kan man få en stor Torsk, fast just nu innehar jag den berömda FF mössan och det är inte bra. Jag gick från att vara mästare till FF dessutom får jag ha FF tavlan som jag måste hänga upp väl synlig hemma eftersom jag kom sist i tävlingen.
Vi är sju grabbar som bildade ett pilksamfund " Sterner Open Pilking Cup" som brukar tävlar fyra gånger om året.
Nästa tävling går den 17 juni då ska jag lämna den över den fula mössan till Magnus Berglund han är så jävla van att ha den.





Det kan även bli en och annan Lax med.





Detta skrev en fiskardotter Ida Waltersson i BLT Debatt.2010-05-18.
Ni kan aldrig ta vår frihet.
Tycker alla borde läsa denna berättelse som Ida gör i BLT.
Hon skriver bl.a.
En fiskare bär alltid havet i sitt hjärta, " Du styr fören mot det stora blå och en total frihet sprider sig i ditt inre" sa min Pappa en gång.
En fiskare föds i havet , andas saltvatten i hela sitt liv och lämna hamnen en sista gång vid livets slut. Detta är en berättelse om en av dessa modiga män, detta är en berättelse om en fiskares dröm.
Jag förstår hur Ida känner för sin Pappa den lille mannen som älskar sitt jobb och arv.
Läs Idas artikel. BLT Debatt
2010-05-18




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar