2010-05-05

Idag städade jag lite och hittade några gamla bilder.

1977 gick jag på Jämshögs Folkhögskola. Då skulle det komma några från Göteborgs TV som behövde lite statister. Vi blev kallade till en skolsal där dom skulle hitta några lämpliga statister. Jag hade turen som vanligt eftersom jag var så liten så kom jag med. En sak som jag inte kunnat lista ut det var att jag var tvungen och klippa och raka mig. Det var jag inte med på, men några starka grabbar som höll mig så blev det en både rakning och klippning. Gratis!






Efter klippning samma dag.


På måndagseftermiddagen inleddes inspelningen på den nya TV- serien Soldat med brutet gevär. Regissör för TV-serien var Pi Lind, huvudrollsinnehavaren var Marvin Yxner.
Inspelningarna skulle vara nere på Jämshögs gamla Järnvägsstation som fått byta namn till Strängshult.



Det blev att prova lite gamla kläder, statisterna i tidstypiska kläder inget fick fallera när inspelningen skulle ske.



Här står lille Bebben som Soldat.






När den unge klasskämpen Valter Sträng kom till det frid-
Fulla Jämshög i Blekinge blev allt som förvandlat. Järnvägsstationen bytte namn. Byns unga män blev slätrakade och kortklippta över en kväll- och filckorna långkjolade. Gubbarna lade sej till med plommonstop.
Inget var sig likt. men det är just likt TV. Sånt händer då man drar ut i bygderna för TV inspelning.
Det här var en jättesatsning "Soldat med brutet gevär" höstens stora Vilhelm Moberg--serie i TV. 80-talet medverkande och drygt 300 statister. Och där var lille Bebben med kul.






Isa var en tjej som gick på skolan, vad jag inte visste att Alvinas bästis Mineas Mormor var moster till Isa om jag inte har fel.




Det var en rolig tid på Jämshögs
Folkhögskola. Jag fick 99 kr om dagen som statist.



Marvin Yxner och Evert



Soldat med brutet gevär
Av: Vilhelm Moberg
År: 1944
Finns som bok.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar