2011-10-15

Läste i Sydöstran idag att det var 50 år sedan Högadal IS blev Blekinges första Allsvenska lag.

I mitten av 50-talet var vi ett gäng smågrabbar som tränade och spelade boll i Högadals IS.
Där vi hade fotbollstränare som Gadden och Olle Nilsson helt underbara ledare.






Vår egen lilla fotbollsplan var i kohagen mellan två berghallar.
Här sprang vi mellan komockererna (koskit) i kohagen.
Idag går Frejgatan rätt igenom kohagen vid sidan om ligger det hus så det finns inte något av vår fotbollsplan kvar.





Nedre raden från vänster: Bebben Kenneth Andersson och Bo Johansson (Kalle på Mulös pojk).
Övre raden från vänster: Gjert-Ove, Göran Persson, Jan Appelqvist, Sven-Allan "Lalle" Lindberg.

Högadals IS fotbollsspelare var ju våra stora idoler på den tiden. Lars"Bamis" Lindqvist och lille trollgubben Natan Ingvarsson (som är Marcus Niemi Morfar) och vänsteryttern Sune Jönsson Tollarparn dessutom unge talangen Nils Arne Nilsson.
Den berömda Tullmuren Thorsten Hansson Kjell Larsson och Torsten Åkesson.
Sune Jönsson kommer jag ihåg när han kom dit första gången till klubbstugan. Klart vi grabbar var där, jag tyckte han pratade så konstigt, Sune hade en speciell dialekt Tollarps skånska.
Högadal spelade 6 säsonger i näst högsta serien i Sverige.
Tyvärr förvaltade inte Högsdal att vara en Elitklubb. I år spelade Högadals IS i division 4 Blekinge och ramlade ur.






Nedre raden från vänster: Tommy Jörgensen, Jan Appelqvist, Krister Nilsson.
Mitt raden: Björn Jörgensen, Mats Johansson (Kalle på Mulös pojk).
Övre raden från vänster: Lennart Olsson, Göran, Tony Johansson
(Kalle på Mulös pojk). Sist i raden har jag glömt vad han heter bodde långt ner på Bragegatan.

Det skulle vara roligt att träffas igen. Vårt klubbmärke gjorde vi av plastremsor som användes till taklampor stora bollar.
Vi klippte och limmade fast märket på tröjan, den där tröjan var vi verkligen stolta över.





Här hade vi inte hunnit klistra dit vårt klubbmärke. Bilden är tagen framför Håkanssons hus.






Sydöstran väckte starka minnen när jag läste Blekinge Sport på morgonen (lördag 15 oktober).
Tänk det har gått 50 år sedan vi smågrabbar fick vara med om en sådan historisk händelse. Högadals IS Blekinges första Allsvenska lag.
Idag får vi glädjas åt Mjällby AIF som gjorde en liknande bedrift 19 år senare 1980 spelade Mjällby sin första match i Allsvenskan mot Kalmar FF förlorade 0-1 publik hela 8438 som jag tror står sig än idag jag var en av dem som var på plats.
Högadals publikrekord var mot Öster 13 834 matchen slutade med 5-0 och jag var där. Trollgubben Natan Ingvarsson gjorde 3 mål 2-0,4-0,5-0, Nils-Arne Nilsson första 1-0 och Sune Jönsson tredje målet 3-0.
Slog Sundsvall borta 4-2 förlorade borta Djurgården 5-3
Natan Ingvarsson gjorde hela 6 mål i kvalet till allsvenskan jag har inte hittat någon som gjort så många mål själv i ett kval till Allsvenskan.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar