2013-04-13

Spader hälsar tillbaka!

Idag gjorde jag ett besök hos Spader som jag lovat. Han blev jätte glad över att se mig igen. Jag berättade för honom att det var massor med Goisare som hälsat till Spader. Han blev lite rörd över att det var så många som kommer ihåg honom. Det är inget fel på mitt minne sa han med ett litet leende på läpparna. Jo han kom ihåg även dig Petra som liten flicka.


Fiske och hockey har ju varit han stora intresse, så jag berättade att jag varit ute och fiskat. Tyvärr så blev det bara två torska.


Torsken (Gadus morhua)
Somliga beskriver Östersjöns torsk som en särskild ras vars latinska namn är Gadus morhua callarias.
Torken leker i Östersjön mars-Maj månad.
En torsk kan bli ca 40 år.
På två år blir torsken ca 25 cm.
Tre år ca 30 cm. Fyra år ca 42 cm. I Östersjön.
Maxvikt: 25.7 kg.
Maxlängden 1,40 m.


Det blev ingen rolig hemfärd från Hallö, två små torskar på 200 krok. Sälen hade nog tagit ett 20- tal. Det har blivit alldeles för mycket Säl i Östersjön. Den går hårt fram på Laxen och Torsken utanför vår kust.


Något som jag lade märke till var att det fanns mycket mer Ejder i år i Karlshamns skärgård.


Strandskator såg jag många av.
Jag såg även Rådjur på Hallö, sju stycken samtidigt.


De är svåra att se uppe på berget.
- Posted using BlogPress from my iPhone

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar