2015-08-30

Idag har jag varit på en märklig plats.

Idag stannade jag till vid en märklig plats på Joggesö. För många år sedan byggdes det båtar på Joggesö den mest kända är trålaren Edit. Den byggdes på Joggesö 1932 av båtbyggare Sven-Johan Olsson på denna märkliga plats.
Hur man kunde bygga en sådan stor trålare som vägde 20 ton på denna plats är för mig obegripligt.
Jag fick ett gammal bild av de som bor där i dag när Sven-Johan Olsson börjat bygga på Edit.
Tittar man på bilden så fanns det inte många träd på Brorsö mitt i mot Joggesö.
När jag vände mig och tittade upp från platsen där Edit byggdes så kunde jag se Jöggesö gamla skola som lades ner 1930. Efter 1930 fick barnen ro till Styrsö, några år efter byggdes en skola på Hallö 1935-1936, skolan stängdes 1958.
Det blev ett par kilometer roddtur till Styrsö.
Hallö stigen fram till baksidan av Hallö skola.
Det har även byggts båtar på Hallö en gång i tiden.
Det byggdes båtar på Hallö, Joggesö och Ekö.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar