2014-10-07

Känd hockeyälskare och entreprenör och finansman Bo Håkansson avliden.


Bo Håkansson växte upp i Karlshamn avled vid en motocrossolycka på hans gård Farsgård i Skåne.
Själv hade jag mycket kontakt med Bo Håkansson på -80 och 90-talet.
Eftersom jag visste att höll på spela lite  ishockey och hade arrangerat en hockeymatch den 20 mars 1988 i Madison Square Garden, New York.
Vi ringde varandra om att göra en utmanarnamatch i Jössarinken. Jag skulle samla ihop kända hockeyspelare i Mörrums lag och Bosse skulle försöka få hit några gamla NHL stjärnor.
Själv spelade alltid Bo Håkansson tröja Nr. 7.
Bosse som växte upp på Tvärgatan inte långt ifrån den kände doktor Bosse där även jag bodde i många år.
Det blev några samtal med Bosse och vi beslöt att spelar en utmanarmatch i Jössarinken den 9 mars 1989.
Ulf Weinstock som var tränare i Mörrum hjälpte mig att få ihop ett slagkraftigt lag.
Med spelare som Tord Lundström, Inge Hammarström, Leif "Honken" Holmqvist, Krobbe Lundberg, Lars-Göran Nilsson,
Och Ulf Weinstock själv. Berth Wadström som materialare.
Team Activs lag som spelande Coats i tröja Nr.7 Bo Håkansson, Ulf "Lillpröjsaren " Nilsson, Lar-Erik Erksson, Rolf "Råttan" Edberg, Ronnie Nordström,Thommie Bergman. Lars-Gunnar "Jajjen" Gärdin mm.
Mörrum  vann matchen 12-6.
Betalande publik 1052.
Efter matchen blev det supé på Hotell Wahalla. Eftersom Ulf Weinstock hade beslutat att flytta från Mörrum så stod vi utan tränare. Då sa Tord Lundström till mig att gå bort till Thommie Bergman och snacka med honom han har inget lag just  nu. Sagt och gjort jag gick bort och vi började tala med om han kunde tänka sig tränar Mörrum, fan Thommie det skulle vl vara kul tyckte jag. Jag tror att även Tord Lundstöm tala med Thommie att han skulle ta jobbet Mörrum är en liten fin klubb.
Thommie Bergman blev ny tränare i Mörrum.
Bo Håkansson blev sponsor på Mörrums GoIS IK matchdräkter. 
Här ses Joakim Svanhall i den nya matchdräkten som var svart och silverfärgad som laxen i Mörrumsån.
Bo Håkansson var för mig en spännande person. 
Vila i frid Bosse

1 kommentar: