2011-01-24

1977 fick jag vara med som statist i en TV-inspelning.

1977 gick jag på Jämshögs Folkhögskola och fick möjligheten att vara med som statist i en TV-inspelning. Soldat med brutet gevär en roman av Vilhelm Moberg från 1944. Den handlade om Mobergs egna barnupplevelser.




Det här var ju spännande och jag fick betalt 99:- om dagen. Bra slant när man studerade.
Dagen innan fick jag prova tidstypiska kläder. Men det jag inte visste om var att jag var tvungen att klippa och raka mig.




Skit med det gick inte att backa ur, några stora pöjkar höll mig sen blev jag av med allt hår.




Det stod i tidningarna om TVs nya storsatsning i åtta delar av Pi Lind och Sigvard Mårtensson.
Vilhelm Mobergs roman om soldatsonen Valter sträng från Stränshult i Småland behandlar perioden 1897-1921. Det är en brytningstid i samhället och arbetarrörelsens genombrottstid som Moberg skildrar när han berättar om Valter.(Marvin Yxner i rollen som Valter Sträng).




När den unge klasskämpen Valter Sträng kom till det fridfulla Jämshög i Blekinge blev allt som förvandlat. Järnvägsstationen bytte namn.




Folk rusade dit fast ingen reste bort från Jämshög. Skolans unga män blev slätrakade och kortklippta över en dag- och flickorna blev långkjolade. Gubbarna lade sej till med plommonstop. Inget var sig likt i Jämshög.




Det här skulle bli TVs jättesatsning i höst " Soldat med brutet gevär" av Vilhelm Moberg.




Det här var en rolig tid på Jämshögs Folkhögskola med många fina minnen. Det roligaste var nog när jag blev renrakad och kortklippt. Ingen kände igen mig he he




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar