2012-07-31

1979 hoppade jag på jobbet som Brottningstränare i Mörrums GoIS IK.

Inför Mörrums Hockeys första säsong i division 1 södra 1979 fick jag ansvaret att tränar Mörrums ishockeyspelares sommarträning.
Detta eftersom jag hade själv ett föflutet som aktiv brottare i Karlshamns Brottarklubb i många år.
Vi hade hört från Tord Lundström att Brynäs hade kört brottnings i många år.
Brottningsträning för ishockeyspelare är ingenting nytt eller revolutionerande. I Sovjetunionen har man praktiserat den här träningen i många år.
Det är ju inte för att lära oss en massa grepp som vi har tränat. Huvudmålet har varit att bli starkare och samtidigt träna upp balansen.
Snälla Mörrum skall tuffa till sig i år och vinna alla närkamper på isen.


Mats Bergqvist och Paavo Reivilä

Här håller jag en liten genomgång av kvällens träning.

Här visar jag hur man gör armhävningar stående på händer, bra balans övning.

Ännu en balansövning.

På sen sommaren släppte Mörrum en Hockey bomb Tord Lundström från Brynäs var klar som tränare säsongen 1979-80 något som gav eko över hela Hockey Sverige. Nu var det inte bara Laxfiske som var känt för lilla Mörrum utan även ishockey.
Det var så att Prästen och Klockaren i Mörrum styrde sin verksamhet efter Hockeyn.

Nu är det en ny säsong med Pär Djoos som tränare även han känd Brynäsare med många landskamper proffs liv bakom sig.

Visst är det härligt att vara Goisare!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar