2013-01-03

Läste i gårdagens Kvällsposten om Des Moroney.

Läste Kvällspostens sport "KvP Dokument hemma hos Des Moroney"
Det var ett bra dokument om Des Moroney.


Jag kommer i när vi gick upp i div.1 då Jan-Anders Andersson var i kontakt med Des Moroney som tränare för Mörrum. Nu blev det inte så utan det blev Tord Lundström från Brynäs IF. Som var en av Sveriges hockeys populäraste spelare just då.
Men vad det gäller Des Moroney så var jag på en domar kurs i Karlskrona då satt jag i Vämöhallen och ritade av Des.


Träffade Des ganska många gånger i Vämöhallen när Mörrum mötte KIK i början av 80-talet.
Des Moroney första klubb var Fagersta i början av 60-talet och blev den förste utländske spelaren som blev något av en legend i svensk hockey. Han kom till Karlskrona 1976-1978 och skapade hockeyfeber i handbolls staden Karlskrona.
Svenska klubbar som Des spelat eller varit tränare i Fagersta, Leksand, Rögle, Lund, Västerås, Tingsrys AIF, Örebro, Karlskrona IK. Kunde också blivit Mörrum. Han var också assisterande förbundskapten åt Arne Strömberg i Tre Kronor under VM 1971.
Idag bor Des Moroney i Skivarp.


Även Jan-Anders Andersson ritade jag av i början av 90-talet.
Jan-Anders Andersson tillsammans med Jonny Sandgren och jag var en som en liten Sportgrupp som försökte få hit spelare till lilla Mörrum. Jan-Anders var den store ledaren i Mörrums GoIS Ishockeyklubb utan honom hade vi nog inte vari där klubben är i dag. Det finns några ledare till som betytt mycket för klubb Berth Wadström , Per-Inge Mahrs, Rolf Hammar, Ulf och Jonny Sandgren, Bertil Kindblad.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar